Sunday, October 16, 2011

ventolin???

apa tu ventolin ekk??haaa...ventolin ialah satu ubat yg digunakan untuk melegakan otot saluran udara yang memwatkan atau yg bole melancarkan udara@oxgyen mengalir masuk dan keluar dari paru-paru dgn lebih mudah...itulah function ventolin...
ventolin digunakn untuk org yg saket asthma xpun semput xpun sesak nafas xpun apa2 lah....hahaha

haaa..inilah ventolin inhaler...

tp apa kaitan ngn aku plak ventolin ni? haaa.... ventolin ni la bg aku jd kuat... bg aku lancarkan penafasan aku... xde menda ni gelong la system bdn akuu.....huhuhu... menda ni aku kerap guna pada waktu sejuk...tmbh2 bila aku kt melaka... menda ni msti ada ngn aku 24/7... slalu nya menda ni aku guna diantara waktu pkol 11mlm smpai 8pg mcm tuu...sbb time2 tu la aku sgtt prlu kn menda ni... waa....dah mcm dadah dah menda nii..haha...tp mmg aku sgt perlu menda ni.. siang aku kurang gna menda ni melenkan cuaca hujan yg lebat..

kkdg aku cba xnk bgantung pada pump nii tp bla aku xgna menda ni bila aku ssak nafas,,msti amek masa yg agk lama ntok pnafasan aku nk btol balik.. slap2 kunk sngkut trus k.o naya jaa aku..pahala bkn bnyk mana pon kn..hehehe... ibu penah pesan jgn guna sgt pump ni... tp last2 aku mmg xley klo xda menda ni..then ibu pon slalu psan bwk pump ni p mna2 skali pon.. maka nya aku bwk la pump ni mrata aku p...huhu..

pump da jd menda pnting smpai ada 3 pump...1 kt umah pb 1 kt umah melaka lg 1 plak ntok aku bwk jln2... perhhh...penat aku nk usung pump ni mrata2..tp nk wat cmna..kna gak laa bwkk.... tp klo ssak nafas jaa skali kena pump nii huhhh mcm dapat oxygen bgelen2... haha


haaa....gamba kt ats tu la yg menunjukan apa yg terjadi pada saluran pnfasan bila ssak nafas tu serang... dia akn jd kn saluran udara tu jadi sempit... maka tu la sbb jd tersekat nafas tuu dah saluran jd smpit mcm mna nk bnafas... then mula nk ada kahak yg xlps kt paru-paru tuu.... bila jd mcm ni nafas tu bunyi haaahhh mcm kna smbelih... huhhh cpt penat klo kna pnyakit nii...xlrat kot..

selen pump nii..ada jugak pilll yg hosptal bg kt aku...tp aku xska mkn pill tuu... even ubt sbsar kuku jri kelingking tp kesan dia mcm telan ubt sbsar torpedo... mkn2 ubt haahhh tunggu jap jerr bpeloh pastu menggigil skuat yg mngkin... 1st time aku telan ubt tu,,perhhh bgoyang katil aku mnggigil...nsb bek kwn aku xda tyme tu.. sbb time tu katil double decker tp kwn aku tu kuar so aku sorang conquer katil tuu.. bgoyang katil tu aku mnggigil...hahaha... lps pada kes tuu trus aku tkut nk mkn ubt tu... aku akan amik ubt tu bila aku gna pump bkali-kali xda effect gak bru aku amek ubt tuu... jd high trus bila kna ubt tuu.. gila kuat ubt tu... 

skunk aku hnya bgantung pada inhaler ni jelaa...so inilah penyakit yg aku hidap dri kecik smpai umo 12taun then umo 18 kmbali pada aku blik pnyakit ni..huhuhu... hope penyakit aku ni dpt hilang scpat mngkin.. 
Ya Allah,, Kau sembuhkanlah penyakit ku ini...aku xmampu menanggung penderitaan dari penyakit ni ya Allah...
aminn~~~

3 comments:

  1. mim ckp...
    die pun penah guna pump neh..
    then die ckp..
    ubat die bleh tuka laa..
    beli ubat die je..then tuka...

    ReplyDelete
  2. bale : hahaha....ubt kuat kna tnya muiz...dia taw..hahaha

    endah : farmasi kt sni kta xde jual....kna g farmasi len..tp jauh dri umah so ssh nk g..kna ada time bru kna g round cri farmasi len....huhuh....T_T

    ReplyDelete